ONDERWIJS – onze ICT leerlijn Alles Telt – patch. Om de beurtenwisseling en de tijdslimiet in te stellen is er van Thieme Meulenhoff een nieuw stukje software gemaakt. Die patch bleken we niet goed te hebben geďnstalleerd. Dat lag aan de gebruiksaanwijzing. Dat gaf de uitgever ruiterlijk toe. Kost wel een hoop tijd, al die onzorgvuldigheid. Nu is het wel geďnstalleerd en we kunnen ook zien, dat de installatie gelukt is, maar nu werkt die beurtenwisseling die is opgenomen in het programma nog niet. Na de meivakantie weer verder. Letterpret (Malmberg) Daar is deze week niets meer aan gebeurd. Werkt dus nog steeds niet. Een boze mail werkt natuurlijk allang niet meer. Heeft iemand nog een suggestie wat te doen als software van grote educatieve uitgeverijen het niet doet? Je kan wel zeggen: neem andere software, maar er is ondertussen al zo veel tijd in gestoken, dan wil je ook dat het werkt. Op de valreep komt bericht binnen van Malmberg, dat ze in België aan het testen zijn en er weer een nieuwe cd-rom naar ons onderweg is. En dan: "Linux wordt door ons niet ondersteund. We verwachten echter dat door de laatste aanpassingen Letterpret zal kunnen werken onder Linux, een garantie daarvoor is echter niet te geven." Leesladder (Zwijsen) Deze week kwamen we er achter, dat in het programma Leesladder (een remediërend leesprogramma) de resultaten van wat de leerlingen doen niet geregistreerd worden. We gebruiken dat programma nog niet zo veel, omdat er tot nu toe niemand verantwoordelijk was voor de inhoudelijke kant van het gebruik van het programma. i.e.: welk kind doet welke oefeningen van het programma. Dus dat werd weer een mail naar een grote educatieve uitgeverij. Tafel Totaal (Ambrasoft) Groep 4 is nu ook ingevoerd in het programma en gaat ermee oefenen: de tafels van 2, 5 en 10 zijn het eerst aan bod. Type programma in groep 8. Idee: de periode na de Cito toets zou wel eens een prima tijd kunnen zijn om kinderen te leren blind typen. Voor alle leerlingen is er een diskette gekopieerd zodat ze ook thuis kunnen oefenen (voor zover er thuis een computer beschikbaar is, natuurlijk). Ze hebben die mee om in de meivakantie te oefenen. We hebben ooit het plan gehad om oude computers daarvoor uit te lenen. Maar dat wordt teveel administratie. Spam – opvoeding. In groep 8 is een paar weken geleden aan de orde geweest hoe je moet voorkomen, dat je spam krijgt. Spam is ongewenste email. Er is uitgelegd aan de leerlingen, dat er mensen zijn die emailadressen verzamelen. Dat gebeurt door op het internet te zoeken naar email adressen die gepubliceerd zijn op websites, door kettingbrieven, etc. Ook zelf kun je voorkomen om emailadressen onnodig bekend te maken door email die je aan meerder geadresseerden verstuurt in het BCC-veld te zetten i.p.v. in het TO (= aan)-veld. BCC - blind carbon copy. Alle adressen die in bcc staan worden niet gezien door de andere ontvangers van de mail. Nu gebeurt het weleens, dat wij –op de afdeling ICT- post krijgen die aan meerdere scholen is gestuurd. Je moet dan eerst door een A4-tje aan emailadressen heen scrollen voor je bij het bericht komt. Dus dubbel hinderlijk. Wij (Dirk en Karin) schrijven dan een bericht met "antwoord aan allen" met een boodschap erin, dat de afzender geen emailadressen moet rondstrooien. Zo ook deze week. Voor het eerst leverde dit een boos telefoontje op van de aanstichter. Met de vraag "wie is jullie directeur?". Wij zeiden: "Die is op vakantie". Als de kat van huis is…. Wij zijn van mening, dat als op onze school aan de leerlingen geleerd wordt hoe om te gaan met email en internet wij ook het recht hebben een ander te wijzen op gevaren. Meer info over spam en het voorkomen ervan op: http://www.msn.nl/services/stopspam/default.asp?Ath=f http://spam.pagina.nl www.internetprivacy.nl/spam.html Email project groep 4 en 7 De leerlingen van groep 4 hebben nu zo ongeveer allemaal hun tekening en begin van het verhaal naar groep 7 verstuurd. De eerste vervolgen op het verhaal zijn al teruggemaild. Het wordt gedaan door in Word te kiezen voor bestand>verzenden aan. Zo zien de leerlingen meteen hoe een bijlage mee gaat met de email. Eén leerling uit groep 7 heeft alle emailadressen van de groepen op het image ingetikt in het adresboek van het email programma. TECHNIEK S@S De nieuwsbrieven module is af en rijp voor de testers. Fred heeft weer een ongelofelijk mooi stuk werk geleverd. Wil je meehelpen testen? Dat wordt door het S@S team zeer op prijs gesteld. Je kunt de module downloaden op: http://rosaboekdrukker.net/phpBB2/viewtopic.php?t=215 Als je een bug vindt kun je 'm melden in 'Bugs found in modules'. Voor degene die de meeste bugs vindt stelt de uitgever van de BIC een boekenbon beschikbaar. We hadden Joost Dam van Viafrica op bezoek: http://www.viafrica.org . Zij zetten computers op Afrikaanse scholen neer die via een intranet verbonden zijn. Hij had zeer veel belangstelling voor S@S , zag het programma wel als bruikbaar op de scholen en zei ons onmiddellijk een vertaling in het Swahili toe. Daarnaast bood hij ook programmeerhulp aan. SoS De eerste concrete code begint vorm te krijgen. Peter vordert met het backup programma dat 's nachts de backup van de ene naar de andere school verzorgt. Vannacht gaan we proberen onze firewall/web/mailserver naar Dirk's server te backuppen. Dit programma neemt een school veel werk uit handen. We hoeven niet meer wekelijks met een USB Harddisk langs de servers te gaan om ze te backuppen. Voor de technici en in het kort: het prog maakt van opgegeven directoires een tgz, encrypt die met des en verzendt 'm via ssh/scp. Checksum controle via md5 op de server van 'de andere school'. Bij incorrecte checksum een mail naar de beheerder. Die moet dan handmatig actie ondernemen. Goede koniginnenach en vakantie, Karin Dirk |