++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Baarsjes Informatie en Communicatie Jaargang 5 - week 38 - 2006 (22 september)
Wat is er deze week op de Rosa Boekdrukker op ICT gebied gebeurd?
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

NOTULEN OP DE ROSA BOEKDRUKKER
Vanaf vandaag zullen we proberen om alle notulen op te slaan in de map "team". Alle leerkrachten hebben toegang tot die map, als ze inloggen met hun eigen gebruikersnaam en wachtwoord.

WIKIKIDS
Kinderen vanaf groep 5 kunnen meedoen aan een eigen encyclopedie. Lees er meer over bij www.wikikids.nl

KLANKIE
Volgende week gaat Karin naar de Klankie training. Klankie is een toetsenbord dat helpt bij het leesproces. Het "praat". We hebben al ontdekt, dat je niet zelf woorden erin kan toevoegen. Jammer.

KLASSENMANAGEMENT EN ICT
Vorig schooljaar hebben we ons aangesloten bij het vraagstuk "klassenmanagement en ICT" bij de Kennisrotonde van ictopschool (nu samengevoegd met kennisnet).
Voor 1 oktober moeten we aangeven of we meegaan met het goedgekeurde projectplan.

VIVES
Het -tot-nu-toe- gratis ICT tijdschrift VIVES staat deze maand weer vol met interessante onderwerpen. o.a. artikelen over het belang van Open Standaarden en Open Source, Klassenmanagement en ICT. Wie nog geen abonnement erop heeft: "je mist wat!!!!"

ANDERE SITES MET
S@S GEMAAKT
Neem eens een kijkje op
andere sites die met S@S zijn gemaakt. De sites die zich melden staan op deze lijst. Waarschijnlijk is het maar 10% van alle sites in de wereld die ermee gemaakt zijn. Maar desalniettemin een enorme lijst!

SITEATSCHOOL IN JAPAN
Van de zomer werden we bezocht door een professor van het Centre for Language Research  van de universiteit van Aizu in Japan. Hij wilde het e.e.a. weten van S@S. Naar aanleiding daarvan schreef hij ons deze week:

"Our department was looking for a content management system to replace
a collection of independently created staff web pages. We needed a
system that would allow staff to work collaboratively to produce
dynamic evolving and informative web site -- a system that permitted
role assignment, so that various content and editing functions could
be shared. Another key criterion was that it needed to be
straightforward enough so that staff would be willing to use it.
Furthermore, the system needed to facilitate communication and set an
example for other departments and students. After looking for several
months, we discovered Site@School. I found it relatively easy to
install, and when I had problems Fred Stuurman and Dirk Schouten
kindly provided assistance. In July 2006, I visited Rosa Boekdrukker
Elementary School, the home of Site@School in Amsterdam, and met with
Dirk Schouten and Karin Abma. Discussing their system implementation
in detail has been helpful in improving our own installation."

Daar zijn we blij mee. We voegden zijn opmerkingen toe aan de pagina waar leerkrachten vertellen over Site@School.  Wellicht een kijkje waard:

http://siteatschool.sourceforge.net/index.php?section=1&category=&page=56

_____________________________________________________________

HARDDISK VERVANGEN
Eén van de twee backupdisks in de server  vertoonde kuren en meldde dat hij  slechte sectoren had. De HD viel nog onder garantie. Disk vervangen: 1 kwartier. Support vanuit Bussum door Peter: idem. Hij en dirk deden 't klusje op woensdagmiddag.

BLACKBOARD KRIJGT PATENT OP E-LEARNING
Zeer lezenswaard en verontrustend: Het amerikaanse bedrijf dat een E-learning systeem op de markt heeft, heeft patent gekregen op allerlei faciliteiten die met e-learning te maken hebben. Stel je het volgende voor:
Als wij in S@S ook maar iets doen met een  cursus (pagina maken die door cursisten bezocht kan worden,  waarbij ook een forum voor de cursus en een  chat), schenden we het Blackboard patent en kunnen voor de rechter gedaagd worden. Dit soort praktijken zijn een steun in de rug van Europese organisaties die tegen softwarepatenten zijn.  En, voegen wij hieraan toe, het belang van Open Source Software gelicenseerd onder  de General Public  License

Groet en goed weekend,
Karin
Dirk




Reacties op deze nieuwsbrief graag richten aan de afdeling ICT