+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Nieuwsbrief
Rosa Boekdrukker week 6- 2002 8 februari 2002
Waar zijn we de
afgelopen week op ICT gebied mee bezig
geweest?
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Deze week weer een nieuwsbrief vol met “links”. Volgende week geen nieuwsbrief, dus moeten jullie het hier de hele crocusvakantie mee doen, vandaar.
ICT in De Baarsjes.
Afgelopen maandag heeft er een gesprek plaatsgevonden met Kees Vos. Hij coördineert de ICT samenwerking tussen de 5 openbare basisscholen in De Baarsjes. In dat gesprek hebben we besproken wat we aan het doen zijn op de Rosa Boekdrukker. Een soort tussentijdse evaluatie. Het bestuur heeft nog geen duidelijk ICT beleid. Wel begrepen we in het gesprek, dat CIAO in elk geval geen optie is. Misschien een samenwerking met de scholen in Oud Zuid. Voor ons is samenwerking op onderwijsinhoudelijk/didactisch gebied vooral gewenst. (les-ideeën uitwisselen)
Na de crocusvakantie moeten alle leerkrachten weer een aantal vragen beantwoorden. Uit de verplicht in te vullen vragenlijsten moet duidelijk worden op welk gebied scholing gewenst is.
In maart/april komt er weer een studiebijeenkomst met alle scholen.
Er wordt nu gewerkt aan een begroting.
School en Computer
Op woensdag 27 februari is er weer een GRATIS computerbeurs in Amsterdam. http://www.school-computer.nl/ Allerlei educatieve software wordt hier getoond.
Maar misschien veel interessanter: http://www.digischool.nl/po/community78/feb27/wsprogramma.html
Een workshop gehouden in de Hogeschool Holland, ook op woensdag 27 februari. Georganiseerd door de communities van de Digischool.
ICT beleidsplan.
Er wordt momenteel gewerkt aan een ICT beleidsplan. Een standaard model + voorbeelden van hoe andere scholen dat hebben ingevuld, aangevuld met hoe het bij ons gaat, moet ervoor zorgen, dat dit plan over een maand klaar is.
http://www.leren.nl/rubriek/onderwijs/ICT_en_onderwijs/beleidsplan/
Niemand hoeft het wiel nog een keer uit te vinden: ook hier zooooveeeeel tips!
Hardware.
Weer een computer vervangen (bij de kleuters met een haperende a-drive) en een computer aangesloten (in de hal op de 1e verdieping, bedoeld voor groep 6).
We hadden nog steeds een paar computers niet ingedeeld die we van ons gemeentelijk bedrijf hebben gekregen.
Verder is er in goede samenwerking een oude computer met restanten en een nieuwe buitenkant door de man van een collega tot “nieuwe” pentium 450 in elkaar gesleuteld. Goed zo Jan!! Fijn, dat je dit hebt gedaan! Dirk gaat hier een server van maken. Een server is een soort moedercomputer waar alle computers op het netwerk programma’s vandaan kunnen halen en documenten op kunnen zetten. Dat is handig, als je op computer 14 hebt gewerkt aan een document en de volgende keer op computer 36 verder gaat.
De server wordt een Linux met Samba. Volgens de kenners stabieler, sneller en goedcoper dan Windows NT. En met het laatste wordt bedoeld de TCO (Total Cost of Ownership).
Nascholing groep 4 t/m 8.
Dit was de tweede bijeenkomst over tekstverwerking in combinatie met Taalleesland. Iedereen had opdrachten uitgeprobeerd/getest(!) en nu is het de bedoeling, dat we de leerlingen één van die opdrachten laten doen.
Het gaat om:
het vergroten van computervaardigheden (tekstverwerking) van de kinderen met lessen uit Taalleesland.
lukt de organisatie? (komen alle kinderen aan de beurt?). (werkt de rest van de klas ook ergens aan? (klassenmanagement))
snappen de kinderen het?
kun je nog meer van dit soort opdrachten vinden?
Software beoordeling.
Voor de Maki site, in samenwerking met het OCA hebben we een software programma ter beoordeling gekregen. We gaan het programma “meten” van Cédicu beoordelen met groep 5, en 5/6 . We hebben de spullen deze week ontvangen. We gaan het na de crocusvakantie doen.
Wederom uit de site van Maki.
Leerkracht op internet
Fred Pals, ICT-coördinator van de Openbare Daltonschool Het Karrepad in Groningen, maakt zich sterk voor meer samenwerking op ICT-terrein. 'Wij hebben begin deze maand een server besteld. Tegelijkertijd heeft een aantal andere basisscholen uit de buurt dezelfde bestelling gedaan. Sinds een half jaar voeren we met dat groepje scholen regelmatig overleg. We ondersteunen elkaar. Systeembeheer is een zware taak. Wij komen uit de onderwijspraktijk, maar worden geacht manusje-van-alles te zijn: de computers draaiende houden, software beheren, server inrichten, het is een heel takenpakket. Wij hebben voor 550 leerlingen 140 computers staan, op 3 lokaties. Eigenlijk zou er per 60 computers een systeembeheerder moeten zijn. Daarom helpen we elkaar. Ook hebben we veel hulp van onze Denktank: een groepje ouders dat meedenkt over ICT-zaken. Daar komen veel goede tips uit, en ook weten ouders wel eens via hun werk wat computers voor ons te regelen.
sites:
Deze week een hele waslijst uit het E-zine van de Maki site:
Jaaroverzicht
favoriete sites
Al een jaar wordt in deze nieuwsbrief
wekelijks een leerkracht ondervraagd over zijn/haar favoriete
websites/educatieve programma’s. Tijd om de balans op te maken.
Welke websites en software doen het het best in de klas?
Websites
1. Kennisnet (www.kennisnet.nl)
Hoe kan het ook anders: Kennisnet werd door bijna alle leerkrachten genoemd. Vaak is het vooral de belofte van Kennisnet die de harten sneller doet kloppen: veel scholen hebben hoge verwachtingen, maar wachten nog op servers, kabels of feitelijke aansluiting. De leerkrachten die al wel met Kennisnet werken zijn vooral enthousiast over de Programmamatrix en de Kringen.
2. Taptoe Spreekbeurtensite (www.taptoe.nl) is vooral bij de leerlingen heel populair, voor hun werkstukken en spreekbeurten.
3. Schooltelevisie (www.teleacnot.nl)
Veel scholen kijken naar het Weekjournaal en naar Nieuws uit de natuur, en de websites sluiten daar prima bij aan.
4. De Startpagina (www.startpagina.nl) en haar dochters: de PABO-pagina, de ADHD-pagina, de Dyslexiepagina, de Onderwijspagina, de Basisonderwijspagina, en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Stuk voor stuk handige, goed bijgehouden portals.
5. De digitale school (www.digischool.nl): geliefd als ideeënbron.
Software
Veel leerkrachten hebben nogal wat te mopperen over de beschikbare educatieve software. Te duur, niet interactief genoeg, gehannes met licenties, niet geschikt voor netwerken - er wordt veel geklaagd. Toch maken nagenoeg alle geïnterviewde scholen veelvuldig gebruik van educatieve programma’s:
Wereld in Getallen Een standaardmethode, die vooral wordt gewaardeerd om de feedback die leerlingen van het programma krijgen.
Veilig Leren Lezen. Voor remedial teaching en NT2-onderwijs wordt het programma 'Veilig leren lezen in stapjes' veel genoemd.
De software van Ambrasoft, voor rekenen en taal. Deze programma's worden minder genoemd dan de bovenstaande programma’s, maar leerkrachten die deze programma’s gebruiken zijn unaniem laaiend enthousiast.
Schatkist is voor kleuters een gewaardeerde taalmethode.
Programma’s van het NIB worden vooruitstrevend genoemd. Vooral Luister Maar en Taalplan (dat nu wordt uitgegeven door Dodo Software) zijn populair.
Kijk voor de volledige lijst op de Maki-site. (!!!!!!!!! doen!!!!)
alvast een prettige crocusvakantie
Karin
Dirk