+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Baarsjes Informatie en Communicatie Jaargang 5 - week 40 - 2005 (7 oktober)
Wat is er deze week op de Rosa Boekdrukker op ICT gebied gebeurd?
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++


Jaargang 5 – even een greep uit de oude doos.
We zijn een volgende jaargang ingegaan. In oktober 2001 begonnen we aan onze nieuwsbrievenreeks. We waren toen net aangesloten op het netwerk van Kennisnet en hadden zowel daarmee als met UPC een verbinding. We hielden wedstrijden met twee computers tussen de twee verbindingen. Nu zijn we alleen nog via UPC aangesloten en gebruiken onze XS4all verbinding, die we wel hebben, niet.
Op software gebied hadden we geconstateerd dat Veilig Leren Lezen en Wereld in getallen niet meegroeiden met de geavanceerde technologie in de computers. Bij Veilig Leren Lezen moest de scherminstelling heel laag worden ingesteld en De wereld in getallen kon niet op een snelle computer. Nu, vier jaar later gebruiken we die programma’s nog steeds. Je kunt zeggen, dat wij niet zijn meegegroeid.

Terug naar 2005

Scholing voor leerkrachten
Afgelopen week was de eerste bijeenkomst “eigen vaardigheden”. Om de leerkrachten de gelegenheid te geven wat handiger te worden op de computer kon worden geoefend met het invoegen van plaatjes, tabellen maken en wat geavanceerde technieken van het tekstverwerken. Het is belangrijk om praktisch te blijven: “wat kun je gebruiken voor je klas?” Het valt op, dat veel mensen geďnteresseerd zijn in het verwerken van foto’s op de computer. Dus een volgende keer zullen we dat meer proberen te belichten.

ICT-HULPvragen via het EHBICT formulier
Via de website (het roze rechthoekje in het logo) kunnen verzoeken worden ingediend op ICT gebied. Deze week was er alleen een melding binnen van Karin: de a-drive gaat steeds na een tijd om een diskette vragen. Het probleem is nog niet opgelost.
Er waren ook nog andere vragen, maar die kwamen niet via het formulier binnen, dus die zijn we vergeten.

EMAIL-storing
Gisteren belde de helpdesk van Priority-telecom (UPC) om te vragen of de mailstoring verholpen was.
Ja, maar niet dankzij de helpdesk.
O, u bent niet gemigreerd naar het nieuwe platform.
Wij weten van niks. Geen post over ontvangen. Waar heeft u het over?
In de loop van gisterenavond kwamen meldingen binnen, dat het emailadres van info niet werkte. Dirk is vandaag de hele dag bezig geweest met de helpdesk
Om 16.00 uur, werkte de mail weer. Er was een fout gemaakt met een migratie naar een nieuw platform. Daardoor zijn onze gebruikersnamen en wachtwoorden vernietigd. Ook de webmail, denken we.
Het heeft uren geduurd. De medewerker aan de helpdesk bleef uiterst vriendelijk en behulpzaam. Hij heeft tijdelijk nieuwe instellingen ingevoerd. En binnenkort gaan we echt over naar het nieuw platform. We zullen daar post over ontvangen.
We wachten het af.
We zijn in ieder geval te bereiken op de Vancouverstraat 3 – 5.

WORDT VERVOLGD: DE BRIEFWISSELING TUSSEN DE OBSRB EN APS-IT
Geachte heer van Vliet,
Naar aanleiding van uw brief, delen wij u mede dat de overeenkomst beëindigd wordt op de eerst volgende datum dat het contract tussen APS IT-diensten en Microsoft afloopt.
Dit zal zijn per 31 december 2005, waarna aan de leverancier wordt doorgegeven dat uw instelling geen gebruik meer zal maken van de nieuwe overeenkomst. Wij wijzen u er met nadruk op dat per 1 januari as. uw gebruiksrecht op alle, onder deze licentieovereenkomst, in de afgelopen jaren verkregen programmatuur van Microsoft komt te vervallen. Dit gebruiksrecht komt zowel te vervallen voor programmatuur binnen de instelling als bij medewerkers thuis.
Voor programmatuur die u via andere (licentie) regelingen hebt verkregen, dus buiten APS IT-diensten om, blijft u natuurlijk in het bezit van de daarbij behorende rechten en plichten.
Met vriendelijke groet,
APS IT-diensten

Dit wordt volgende week vervolgd.

Dat was het weer.
groeten, Karin en Dirk






Reacties op deze nieuwsbrief graag richten aan de afdeling ICT