+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
  Baarsjes Informatie en Communicatie Jaargang 7 - week 4 - 2008 (25 januari)
  Wat is er deze week op de Rosa Boekdrukker op ICT gebied gebeurd?                      
 +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++


BOA ONTWIKKELINGEN
In onze zoektocht naar datgene wat de Baarsjes overeenkwam met BOA, klopten wij aan bij de constrictor zelf. De medewerkster was zeer behulpzaam, maar liet weten dat het BOA bestuur geen inzage geeft in contracten.  We moesten maar naar 'de Baarsjes' . Een voorbeeld van kast en muur. Wij beraden ons op verdere stappen. Wet Openbaarheid van Bestuur? Het Prool?

MICROSOFT VERHINDERT CONCURRENTIE
Wie in het Nederlandse basisonderwijs Windows licenties  wil kopen kan maar bij één bedrijf terecht: APS IT-diensten. Microsoft  verhindert andere bedrijven zich te kwalificeren voor soortgelijke  licentie mogelijkheden. Daardoor kunnen onze huisleveranciers zoals Infotheek en anderen niet concurreren met APS IT-diensten.  En, dat is erger, zijn Nederlandse scholen onnodig duur uit. Dit is een zaak voor de Nederlandse Mededingings autoriteit en Neelie Kroes. Wie tipt ze? Wij geven graag alle info.

ONZE SCHOOL IN COMPUTER -IDEE
Het blad publiceerde deze week een leuk artikel: 'Alles delen'. Over Open Source en wat je er als gewone gebruiker mee kan. Ook een stukje over de OBSRB waaruit we citeren: "...een schoolvoorbeeld van open-source in het onderwijs" en "Dat is nog eens voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en goed besteed overheidsgeld." Het laatste sloeg op de beschrijving van onze wereldsuccessen Site@School en ServerAtSchool.

IPON: RICHARD KATARSKI
We waren op een ICT beurs in Utrecht. Daar een lezing van R.K. Samenvatting: Leerkrachten moeten marketing technieken gebruiken bij het onderwijzen. Een controversieel én inspirerend verhaal. Zie zijn site  weconverse . Gevolg van lezing: Dirk denkt erover een laptop te kopen!

IPON IMPRESSIE
Een mevrouw in kittig mantelpakje demonstreert het digitale schoolbord.  Samen vormen ze een flitsende combinatie. Ze laat zien hoe je een les maakt door  het bord te vingeren.  In razend tempo zet ze iets in elkaar over giraffen. Dat zal ze thuis wel goed voorbereid hebben, want zo snel kan niemand een les in elkaar zetten. Als ze naar ons kijkt ziet ze ons niet, door  het verblindende licht van de beamer. Zou dat in de klas ook zo zijn?
 
Diep onder de indruk van zoveel technologisch geweld verlaten we de demo en komen terecht bij een lezing over 'Standaarden voor Lesmateriaal'.  Daar horen we wat de dame ons  onthield over digitale borden.
Lesmateriaal dat met de digitale schoolbordensoftware gemaakt wordt voldoet aan geeneen standaard, en erger, je kunt tussen verschillend borden niet uitwisselen. Het lijkt alsof de begintijd van de computer herleeft in het dibord. Adviezen uit de lezing:
- Wat wij hier op de beurs zien is de 'eerste' generatie digibord. In Engeland zijn ze al bezig met de tweede generatie die veel beter schijnt. Wachten dus.
- Oefen druk uit op de fabrikanten dat ze software leveren die aan de standaarden voor lesmateriaal voldoet.
- Neem een bord dat onder alle plaforms (windows, mac, linux) draait.

Praktische gedachte: gesteld, dat je samenwerkt met een andere school: Je hebt afgesproken, dat de leerlingen over een bepaald onderwerp een digiborddemonstratie maken en die met elkaar uitwisselen. Dat kan dus niet, als je niet hetzelfde merk/type digibord hebt.
Huidige digiborden maken de primaire taak van het onderwijs moeilijker:
kennis delen.

OPLEIDING MEDIACOACH
Deze week was de opdracht: houd gesprekken met ouders over zorgen over het mediagedrag van hun kinderen. Het was een hele leuke opdracht. Zowel de ouders als de interviewers beleefden veel voldoening van de gesprekken.
De cursisten trokken conclusies, o.a.: regels voor t.v. kijken zijn duidelijker in gezinnen. Veel ouders zijn wel bezorgd over wat hun kinderen doen, maar hebben vaak geen idee wat het allemaal inhoudt en wat de mogelijkheden van de programma's/spelletjes zijn. Ouders weten niet of hun kind een 'pester' is.

De invloed van reclame op kinderen werd uitgebreid belicht. En we kregen heet van de naald een tv programma van 'eenvandaag' van afgelopen maandag te zien.
Een 'pester' geniet ervan om bewijs van zijn gepest te kunnen tonen/zien. Echt vreselijk.
Dus we zijn extra blij, dat vandaag tijdens nieuwsuitzendingen wordt gemeld, dat er in de tweede kamer zal worden voorgesteld om 'snelrecht' toe te passen op daders van 'happy slapping'.

KIDSWEEK
Er is deze week een speciale editie van de KIDSWEEK uitgekomen. De 'kidsweek mediawijzer'. Op pagina 5 wordt verteld hoe je veilig je profiel op het internet zet. Een bezigheid die bij de jeugd erg populair is.
Bij de IPON werden ze gratis uitgedeeld.
Vandaag in het tv-weekjournaal werd er aandacht aan besteed.
We bestelden via school voor alle kinderen in de groepen 6 t/m 8 een krant (je betaalt alleen de administratiekosten). Die krijgen ze volgende week.

MONITOR VERHOGER
We kregen de monitorverhogers van Ergonomique binnen. Ze zijn erg handig. Heel licht van gewicht, heel simpel. Met een papierstandaard geïntegreerd. Een kijkje op hun website leert, dat één zo'n verhoger € 129.- kost!!!!!! Niet te geloven.
Ze zijn eigenlijk bedoeld om direct op het bureau te zetten, maar zo kan het ook.

AMBRASOFT UPDATE
Vorige week zijn de kleuters aan de gang gegaan met 'woordenstart' van Ambrasoft. Eén onderdeel  werkte niet. De systeembeheerder was erg snel. Binnen twee uur had hij een update bij Ambrasoft opgehaald en de boel in orde gemaakt. Kleuters zijn heel enthousiast over de spelletjes bij 'oefenen'.

SPELSPOOR
Spelspoor voor groep 8 is binnengekomen. Volgende week installeren.

GAMEMAKER
We lazen over dit spel in de VIVES. We hebben het gedownload en de handleidingen geprint. Nu nog uitzoeken hoe het werkt en kijken of we de kinederen ermee kunnen laten werken.
downloaden hier.
Heeft iemand hier ervaring mee?

STROOMSTORING
We hadden weer een stroomstoring op de 2e verdieping. Daardoor liep een opdracht van Karin in de soep.

TECHNIEK TECHNIEK TECHNIEK TECHNIEK TECHNIEK TECHNIEK TECHNIEK

ONDERZOEK VEILIGHEID ICT
Kennisnet liet de veiligheid van ICT omgevingen op een aantal PO en VO scholen testen.  Conclusie: veiligheid is redelijk tot goed. Aardig onderzoek op: Kennisnet. Jammer dat ze niet beschrijven hoe ze het onderzoek precies verrichtten.

COMPUTER VERVANGEN
Rijtje 2e verdieping bij raam: C36 'gaat aan en weer uit' . Vervangen.  Bij inspectie bleek  er een diepgravende fout. We denken dat we onze eerste echt kapotte tweedehands computer hebben.


VIRUS-ALERT
Nieuwsbrief. Lees het stukje over spam en hoax. Wij hebben op school erg veel last van spam. Het komt binnen via de email op de website.

Groet en een goed weekend,
Karin
Dirk



Reacties op deze nieuwsbrief graag richten aan de afdeling ICT

Vragen naar aanleiding van de inhoud? Een bijdrage leveren? Nieuwsbrief opzeggen? Klik dan HIER om dat te doen. Liever niet mailen, dat kost de redactie teveel tijd.